Klantenportaal

Hoe schoon ik mijn mailbox op?

Met de toename van apparaten waarop mail gelezen wordt merken wij een toename in het gebruik van IMAP als mailprotocol. Dit protocol zorgt ervoor dat mail bij ons blijft staan waardoor u vanaf meerdere apparaten toegang tot dezelfde mails hebt.

Zeer gemakkelijk voor u aangezien u altijd alle mails bij de hand hebt. Echter, wanneer u niet af en toe uw mailbox opschoont kan dit gevolgen hebben voor de bezorging van nieuwe berichten.

Op deze pagina vind u een aantal tips om de grootte van uw mailbox te beperken.

 

Tip 1: Verwijder nutteloze mails direct

Deze tip spreekt voor zich. Mails welke niet interessant of belangrijk zijn kunt u best direct verwijderen. Denk hierbij aan SPAM maar ook berichten met een zeer algemene strekking die u niet (meer) nodig hebt. Let erop dat u ook de map “Verwijderde items” of prullenbak leegmaakt.

 

Tip 2: Leeg de prullenbak

Mails welke u verwijderd hebt, zijn niet definitief weg maar verplaatst naar een aparte map. Zorg ervoor dat u deze in uw mailclient ook leegmaakt zodat die ruimte vrijkomt. Uw prullenbak is ook geen archief.

 

Tip 3: Denk kritisch na over welke mails bewaard moeten worden

Mails welke direct afgehandeld zijn en verder geen waarde hebben kunt u ook verwijderen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld informele mailcorrespondentie of mails zonder toegevoegde waarde.  Vergelijk mail met briefpost. Dat bewaart u ook niet allemaal hoogstwaarschijnlijk.

 

Tip 4: Exporteer oudere mail naar een archief

Veel mailclients kunnen mail exporteren naar een archiefbestand. Zowel Outlook als Thunderbird ondersteunen dit. Hierdoor wordt mail verplaatst vanaf de server naar een bestand op uw computer. Dit heeft tot gevolg dat die ruimte vrijkomt. U hoeft mails van projecten van bijvoorbeeld 4 jaar geleden niet inzichtelijk te hebben op uw telefoon en tablet…

 

Tip 5: Hoe controleer ik wat ik in gebruik heb?

Om te zien hoeveel ruimte uw mailbox gebruikt kunt u inloggen op onze webmail. Deze vindt u op https://webmail.businessconnect.nl. U kunt daar inloggen met uw mailadres en het bijbehorende wachtwoord. Na het inloggen vindt u in de linker onderhoek naast het tandwieltje een indicator van uw verbruik. Wanneer u een account voor ons klantportal hebt dan kunt u daar inloggen. Daar kunt u in één oogopslag de status van al uw mailboxen zien.

Belangrijke informatie vanwege Covid-19

Vanwege de uitbraak van Covid-19 hebben wij en leveranciers / onderaannemers van ons een aantal maatregelen ingesteld.

U leest er meer over op onze nieuwspagina.